حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۱ Thursday, 19 May , 2022 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3139 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 10×
برای جلوگیری از کوفتگی عضلانی بعد از ورزش چکار کنیم؟
21 آذر 1400 - 12:34
شناسه : 7561
1

جنوب آگاه/خوزستان یک فیزیولوژیست ورزشی راهکارهایی برای جلوگیری از کوفتگی عضلانی با استفاده از حرکات ورزشی، عنوان کرد. سلیم شریعتی در گفت و گو با پایگاه خبری جنوب آگاه، با بیان اینکه  دو نوع کوفتگی داریم که شامل کوفتگی حاد و کوفتگی تاخیری است، اظهارکرد: کوفتگی عضلانی از عوارض شایع فعالیت بدنی است که حالتی […]

ارسال توسط :
پ
پ

جنوب آگاه/خوزستان یک فیزیولوژیست ورزشی راهکارهایی برای جلوگیری از کوفتگی عضلانی با استفاده از حرکات ورزشی، عنوان کرد.

سلیم شریعتی در گفت و گو با پایگاه خبری جنوب آگاه، با بیان اینکه  دو نوع کوفتگی داریم که شامل کوفتگی حاد و کوفتگی تاخیری است، اظهارکرد: کوفتگی عضلانی از عوارض شایع فعالیت بدنی است که حالتی ناخوشایند همراه با احساس درد، ضعف و گرفتگی در عضلات است. کوفتگی حاد بلافاصله پس از دوره تمرین ایجاد می‌شود و عقیده بر آن است که مربوط به فقدان جریان خون در عضلات فعال است. درد عضلانی نیز هنگام انقباض‌هایی ایجاد می شود که در آن تنش تولید شده، تا حد زیادی باشد که در این هنگام جریا ن خون در عضلات فعال قطع شود.

وی بیان کرد: به دلیل کم خونی و قطع جریان خون موضعی تولیدات اضافی سوخت و سازی مانند اسیدلاکتیک و پتاسیم قادر به خارج شدن نبوده و لذا تا سطح تحریک گیرنده‌های واقع در عضلات انباشته می‌شوند. همچنین معمولاً در تمرینات، شدت انقباض کاهش یافته یا انقباض به کلی قطع و جریان خون مجددا برقرار شده تا اجازه دفع تولیدات اضافی انباشته شده را بدهد.

این فیزیولوژیست ورزشی افزود: کوفتگی تاخیری نیز معمولا ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از قطع جلسات تمرین بروز می‌کند و عوامل متعددی در سبب  کوفتگی عضلانی تاخیری وجود دارد؛ یکی از علائم آن پاره شدن تارهای عضلانی است. تمرین سبب کم خونی موضعی در عضلات فعال و منجر به تجمع انواع مواد زائد از قبیل پتاسیم اسید لاکتیک و همچنین ماده درد که به تحریک انقباض عصبی مربوط به عضله است، می‌شود. گاها نیز تمرینات شدید باعث آسیب دیدگی تارها هنگام انقباض شده و این امر سبب ایجاد درد عضلانی می‌شود.

وی افزود: یکی از فرآورده هایی که در اثر پارگی نسوج همبند تولید می‌شود، ماده‌ای به نام هیدروکسی پرولین است که افزایش این ماده در ادرار نشانه ای از  آسیب به نسوج  همبند است. البته انواع  کوفتگی‌ها زیاد هستند ولی کوفتگی دو مورد فوق مربوط به تمرینات یا مسابقات ورزشی است.

شریعتی بیان کرد: تمرینات کششی برای جلوگیری از کوفتگی و درمان آن توصیه می‌شود. این تمرینات کششی باید بدون پرش یا انقباض‌های تند و شدید انجام شود زیرا این عمل ممکن است آسیب بیشتری را به نسوج همبند برساند.

وی گفت: افزایش تدریجی در شدت تمرین، امکان کوفتگی عضلانی را کاهش می‌دهد و به همین دلیل نیز تمرینات باید از شدت کم به شدت زیاد طراحی شود.

این فیزیولوژیست ورزشی بیان کرد: همچنین استفاده از ویتامین c به میزان ۱۰۰ گرم در روز برای مدت ۳۰ روز، سبب جلوگیری از کوفتگی عضلانی شده یا حداقل کوفتگی بعدی را کاهش می‌دهد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.