کد خبر : 933
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۹:۰۶

کنترل نرخ کرایه تاکسی

چه کسی متولی کنترل نرخ کرایه تاکسی‌های شهری است؟!

چه کسی متولی کنترل نرخ کرایه تاکسی‌های شهری است؟!
قطعاً سهمیه‌بندی بنزین، نظارت و وعده‌های پشت میزی مسؤولان نمی‌تواند نرخ‌کرایه را حل کند

چه کسی متولی کنترل نرخ کرایه تاکسی‌های شهری است؟!

قطعاً سهمیه‌بندی بنزین، نظارت و وعده‌های پشت میزی مسؤولان نمی‌تواند نرخ‌کرایه را حل کند اما اگر افزایش کرایه تاکسی به کد‌های تخلفات رانندگی اضافه شود می‌توان ثبات در کرایه تاکسی‌ها تضمین کرد.

به گزارش پایگاه خبری جنوب آگاه از اهواز، پس از افزایش سه برابری قیمت بنزین از لیتری ۱۰۰۰ تومان به ۳۰۰۰ تومان آنچه بیش از هر چیزی شهروندان را ناراحت و نگران کرد بالا رفتن نرخ کرایه و جهش سه برابری آن بود، و بحث در نظر گرفتن سهمیه بنزین برای تاکسی‌های عمومی  نه تاثیری در کنترل نرخ کرایه‌ها و نه تضمینی برای عدم افزایش کرایه داشت.

دولت از همان روزهای اول نیز  با تعیین سهیه بنزین انواع خودروها تکلیف خود را مشخص کرد تا راننده‌ای بر خلاف قانون تعیین شده اقدام به اخذ کرایه بیشتری از مسافران نکند

اما واقعیت رفت و آمد در داخل و برون شهر چیز دیگری را نشان می‌دهد و این واقعیت با توجه به اینکه تعداد خودروهای عمومی بسیار کمتر از خودروهای شخصی هستند و حتی قادر نیستند نیاز کمتر یک سوم جمعیت شهر را پوشش دهند بیشتر نمایان می‌شود.

افزایش ۵۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی

 بررسی‌ نرخ کرایه اغلب ایستگاه های تاکسی توسط خبرنگار فارس در اهواز نشان می‌دهد تاکسی عمومی در همه مسیرها یک تا دو  هزارتومان و مسافربرهای شخصی ۵۰ درصد به نرخ کرایه خود اضافه کرده‌اند و منطق رانندگان تاکسی در پاسخ به دلیل افزایش کرایه تاکسی بالا بودن استهلاک و قیمت وسایل یدکی ماشین است.

به گفته یکی از مسافران هوا که تاریک می‌شود برخی از مسافر برهای عمومی و شخصی به روش خودشان برای مسیرها نرخ تعیین می‌کنند که اغلب به درگیری لفظی بین مسافر و راننده منجر می‌شود.

از آنجایی که اهواز به عنوان کلان شهر محل تردد روزانه دانشجویان، کارمندان، کارگران، همچنین مراجعات پزشکی مردم از شهرهای دور و نزدیک است افزایش نرخ بالای تاکسی‌های شخصی برون شهری صدای همه را درآورده است.

تاکسی عمومی سهیمه بنزینی دریافت نکرده است

براساس این گزارش، قیمت بنزین در حالی افزایش پیدا کرد که هیچ گونه زیرساخت مناسبی برای حمل و نقل عمومی نه تنها در استان بلکه در کل کشور پیش‌بینی نشده بود، و در بحث تاکسی‌های عمومی، قوانین و منطق مسافربرهای شخصی به دلیل تعداد زیاد آن‌ها نسبت به تاکسی‌های عمومی بر مصلحت جمع حاک است.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، در گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به مسافرکشی برخی از خودروهای شخصی گفت: به مسافربرهای شخصی باید سهمیه بنزین تعلق بگیرد و ما در حال رایزنی برای حل مشکل سوخت آن هستیم.

این در حالی است که رحیم کعب عمیر اهواز عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اهواز می‌گوید: تاکسی‌های ساماندهی شده هم  هنوز بنزین سهمیه‌ای به آن‌ها تعلق نگرفته است با این حال پذیرفته‌اند که نرخ کرایه را افزایش ندهند.

وی افزود: وزارت کشور حاضر نبود به تاکسی‌های ساماندهی شده سهیمه بنزین اختصاص دهد اما، ما دفاع خوبی از مسافربرهای ساماندهی شده کردیم و گفتیم ما تاکسی ساماندهی شده زیادی نداریم تا اینکه پذیرفتند سهمیه بنزین به تاکسی‌های خطی بدهند.

وزیر نفت اما می‌گوید:  باید بدانیم هر خودرو چقدر کار می‌کند تا به آن سهمیه بدهیم، اما اینکه بنزین بدهیم تا مردم با فروش بنزین زندگی بگذرانند نمی‌شود.

این گفته آقای وزیر نفت قطعاً در صورت  وجود سیستم تاکسیرانی اینترنتی برای توزیع مناسب سوخت محقق می‌شود و در کلان شهری مانند اهواز مصوبه تاکسی متر  که ابتدایی‌ترین زیرساخت در بحث حمل و نقل عمومی است چندین سال است که اجرایی نشده است.

 از طرفی تا زمان اختصاص سهیمه بنزین به تاکسی‌های خطی و تصمیم‌گیری برای چگونگی تعلق گرفتن سهمیه بنزین به مسافربرهای شخصی باید منتظر ماند که آیا تغییرات قیمتی در نرخ بندی جدید کرایه‌ها اعمال می شود این تصمیمات فقط روی کاغذ و در دنیای تئوری عنوان می‌شود.

نرخ کرایه تاکسی‌ها جزو شرح وظایف ما نیست

سرهنگ منصور جمشیدی رئیس پلیس راه خوزستان در رابطه با شیوه نظارت بر افزایش نرخ کرایه تاکسی‌های شهری گفت: نظارت بر نوسانات نرخ کرایه تاکسی‌ها جزو شرح وظایف ما نیست  و اداره تعزیرات و فرمانداری بایددر این مساله ورود کنند، اما چنانچه شهروندی در این خصوص شکایتی داشته باشد قطعاً به آن رسیدگی می‌شود.

عدم پاسخگویی رئیس سازمان تاکسی‌رانی و فرماندار اهواز

خبرنگار جنوب آگاه  به منظور اطلاع از جزئیات موضوع افزایش نرخ کرایه تاکسی شهری و تمهیداتی که برای تاکسی شخصی اندیشیده شده است با توجه به ناوگان حمل و نقل عمومی و اینکه گفته می‌شود پس از افزایش نرخ بنزین مسافربرهای شخصی زیادی متقاضی ساماندهی  کردن خودروهای خود هستند چندین بار، با تماس و ارسال پیامک درخواست مصاحبه با  محمد رستم منش رئیس سازمان تاکسی‌رانی اهواز کرد اما هر بار وی از پاسخگویی ممانعت کرد و معتقد بود آنچه لازم بود در رسانه‌‌ها عنوان شد و مطلب قابل عرض جدیدی وجود ندارد که عنوان شود.

جمال عالمی نیسی فرماندار اهواز نیز علیرغم تماس‌های مکرر و در جریان قرار دادن روابط عمومی حاضر به پاسخگویی نبود.

افزایش کرایه به کد تخلفات رانندگی اضافه شود

قطعاً سهمیه‌بندی بنزین، نظارت و وعده‌های پشت میزی مسؤولان نخواهد توانست مشکل آشفتگی نرخ‌های متفاوت کرایه در مناطق مختلف اهواز را حل کند اما چنانچه افزایش کرایه تاکسی به یکی از کد‌های تخلفات رانندگی اضافه شود که به دلیل آن خلافی خودرو برای تاکسی‌ها لحاظ شود می‌توان ثبات در  نرخ کرایه تاکسی‌ها را تضمین کرد، در غیر این صورت روزانه شاهد  اعمال سلیقه های شخصی در نرخ بندی کرایه تاکسی خواهیم بود.

بررسی وضعیت نرخ کرایه تاکسی‌های عمومی چه شخصی و چه ساماندهی شده نشان تمام آنچه در رابطه با بحث کنترل و نظارت نرخ کرایه تاکسی از جانب مسؤولان عنوان شد فقط در حد خبر است و هیچ گونه اهرم فشار یا قانونی مانع افزایش نرخ کرایه توسط رانندگان وجود ندارد.

از طرفی سازمان تاکسی ران یبه عنوان متولی حرفی برای گفتن ندارد و فرمانداری اهواز  به عنوان مرجع قانونی در تصمیم گیری حاضر به توضیح در این رابطه نیست از طرفی رئیس پلیس راه کلان شهر اذعان دارد نرخ کرایه تاکسی‌ها جزو شرح وظایف ما نیست به راستی چه کسی متولی کنترل نرخ کرایه تاکسی‌های شهری است؟.

به گزارش پایگاه خبری جنوب آگاه،  اهواز یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که برای این حجم از جمعیت اهواز نیاز به ۱۲ هزار تاکسی ساماندهی شده وجود دارد اما اکنون یک هزارو ۹۰۰ تاکسی ساماندهی شده داریم که از این تعداد ۶۰۰ تاکسی به دلیل فرسودگی باید از رده خارج شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.